Životní program Popelka

25.06.2018

Lidé vstupují do vztahů z různých důvodů a s různým očekáváním. Přes veškerou rozmanitost jsme ale schopni rozpoznat určitá klišé - životní programy, které se (často nevědomky) v našem jednání projevují. Myslím si, že je dobré na některá základní schémata poukázat, abychom předešli případnému zklamání, které může nastat, pokud konkrétní schéma zavčas nerozpoznáme. Jedním z nejtypičtějších životních schémat je program "Popelka".


Popelku coby pohádkovou postavu známe z mnoha zpracování. Poprvé její příběh zapsali bratři Grimmové (1812-1815), ale ti jen zaznamenali mnohem starší pohádku zachovanou podle ústních tradic. Světově nejznámější je asi kreslený film z dílny Walta Disneye "Popelka" z roku 1950, ve střední Evropě všichni známe "Tři oříšky pro Popelku" (1973). Vedle toho existuje i množství méně pohádkových příběhů se stejnou zápletkou, jmenujme aspoň ty nejznámější: "My Fair Lady" (muzikál z roku 1956, film z roku 1964) a samozřejmě "Pretty Woman" (1989). Co mají všechny tyhle příběhy společné? Dívka z prostých poměrů někdy šťastnou náhodou, jindy svým cíleným úsilím natrefí na velmi bohatého prince, který ji vytáhne z jejího neutěšeného prostředí (sirotek, prodavačka květin, prostitutka apod.) a přivede ji do lepší společnosti. Dívka si projde úžasnou proměnou a najednou je součástí společenské smetánky. Které dívce by se to nelíbilo, že? 

Pohádky a romantické filmy o Popelkách jsou opravdu krásné, a tak není divu, že o svém princi sní téměř každá. Proč ne, mít smysl pro romantiku je hezká věc. Čertovo kopýtko je v tom, že navzdory romantickému ladění těchto příběhů v nich nejde o oslavu láskyplného vztahu, ale o překonání nepřízně osudu a o proměnu společenského statusu dívky. I v nám nejznámějších "Třech oříšcích pro Popelku" se o lásce nic nedozvíme - Popelka prostě klofla prince a bude se mít dobře. Ale milovala ho upřímnou láskou? O tom už se z filmu nic nedozvíme...

Kdo četl a porozuměl našemu článku "Co je to láska", ví, že se zde vytváří vztah nikoliv na základě vzájemné lásky, nýbrž na základě vzájemné vděčnosti a smlouvy. Popelka unikne ústrkům svých nevlastních sester, dívky z ulice se ocitnou ve vyšší společnosti. Může ale takovýto vztah vydržet? A jaká bude jeho kvalita? O tom už pohádky nehovoří. Pokud do vztahu nevstoupí skutečná láska, nic trvalého z toho nebude. Kdyby nějakou nešťastnou náhodou princ přišel o své výsady či miliardář o své bohatství, bude pro Popelku stále zajímavý? Kdoví.

Romantické příběhy pracují s tím, že dívky mají zpětně pozitivní vliv na své partnery, princ se z lehkomyslného mladíka stává mužem, chladně kalkulující businessman začne myslet i na lidskou stránku věcí. Tím se v očích diváka dívky stávají hrdinkami. Stále však platí, že v příbězích o Popelce jde  především o ni samotnou; ten princ či miliardář je jen dodavatelem zabezpečení, společenského statusu a zdrojem závisti nevlastních sester či kamarádek. Muži, co vy na to? Stáli byste o takový vztah? Pokud to podám takhle natvrdo, tak asi ne, nestáli. A přitom je mezi námi tolik Popelek a tolik princů! 

Proměny dívek jsou pro diváky a zvláště ženské publikum přitažlivé, ale funguje to tak i ve skutečnosti? Pokud se vám schyluje k dlouhodobému vztahu, zkuste se zamyslet, jakou roli v tom hraje váš společenský nebo ekonomický status. Protože život nekončí krásnou svatbou, jako je tomu v pohádce, ale tou svatbou právě začíná...

Životní program Princ