Tajemství pomalého dechu

Pro další tajemství dlouhověkosti se znovu vypravíme k jogínům,. To tajemství zní: Dýchejte pravidelně a pomalu.
Jogíni říkají, že člověk má pro svůj život přidělenu jednu miliardu nádechů a výdechů - a jak rychle je spotřebuje, je jen a jen na něm... Zkuste si spočítat, kolik nádechů a výdechů máte na jednu minutu, chcete-li se dožít sta let. Tak co, kolik vám vyšlo?
Pokud vy i já počítáme správně, vyjde nám 19 - čili zhruba tři vteřiny na jeden nádech a jeden výdech. Právě jóga nám nabízí spoustu dechových cvičení, které mají za úkol prohloubit a zpomalit dech.
Řekneme si pár nenáročných zásad, které můžete využít i bez dohledu mistra. Tou hlavní zásadou je pravidelnost dechu. Pokud děláme nějakou nenáročnou činnost, nemusíme si dech příliš hlídat. Ale pokud sportujeme, mám na mysli zejména rychlou chůzi, běh nebo jízdu na kole, pak je dobré si pravidelné dýchání hlídat. Ono vás nakonec tělo brzy upozorní, že dýcháte špatně - tím, že vás začne píchat v boku. To je právě důsledek nesprávného dýchání. Takže jak na to?
Dýchejte přesně v rytmu vašich kroků (či otáček šlapadel). Například pro běh je vhodné počítat si: Čtyři kroky nádech, čtyři kroky výdech. A pokud najednou musíte běžet do kopce, klidně si přeřaďte na "trojku": Tři kroky nádech, tři kroky výdech - nebo i na "dvojku", podle toho, jakou zátěž máte. Ale vždycky si počítejte a vždycky dbejte na pravidelnost. Takovýmto způsobem se dokonce i za běhu dokážete zbavit píchání v boku - když si to uvědomíte a zařadíte nějaký pravidelný rytmus. Časem zjistíte, jaká "rychlost" je pro vás nejvhodnější, snažte se ale udržet nejvyšší možný stupeň, tedy co nejpomalejší dýchání, jaké ještě zvládnete.
Naše mysl je velmi zvláštní a po nějaké době tréninku zjistíte, že počítáte kroky "někde v pozadí" a přitom v popředí svého vědomí myslíte na něco úplně jiného. A pokud budete této zásady dbát pravidelně, najednou zjistíte, že na to počítání nemusíte myslet vůbec, že se odehrává někde úplně vzadu mimo vaši pozornost - a uvědomíte si ho snad jen v okamžiku, kdy budete muset v kopci "přeřadit na nižší rychlost"...